8 Tips om goed voorbereid te mountainbiken

HomeInspiratie8 Tips om goed voorbereid te mountainbiken

Wil je een keer een actief weekend met vrienden? Of ben je op vakantie in de Achterhoek, Deventer of Salland en zoek je een sportieve uitdaging? Dan is mountainbiken een goede optie, er zijn namelijk honderden kilometers aan bewegwijzerde mountainbikeroutes voor zowel beginners als gevorderden.

Als je wilt mountainbiken is een goede voorbereiding van groot belang. Je loopt minder kans om in de problemen te komen en dat zorg voor meer mountainbikeplezier. Mountainbiken is meer dan alleen de pedalen rond trappen; ga daarom goed voorbereid op weg met de volgende 8 tips:

  1. Goed materiaal
  2. Ken je mountainbike
  3. Techniek oefenen en beheersen
  4. Mountainbike kleding
  5. Mountainbike gear
  6. Ken je track
  7. Eten voor onderweg
  8. Onderhoud je mountainbike
  1. Goed materiaal

Zorg ervoor dat je met degelijk materiaal op pad gaat. Controleer of de remmen werken. Check het schakelen. Loopt dit soepel? Ben je beginnend mountainbiker? Laat je goed voorlichten. De échte oude modellen zonder vering zijn niet meer te krijgen. Werkende vering op de mountainbike is comfortabeler voor je lichaam en een absolute must. Fiets daarom eerst een paar rondjes in de buurt voordat je aan je tocht begint. Dan komen we aan bij punt 2.

2. Ken je mountainbike

Het is goed om als je met een nieuwe mountainbike hem eerst te leren kennen. Hoe stuurt de mountainbike? Hoe strak zijn de remmen ingesteld? Hoe werken de versnellingen? Pedalen met kliksysteem? Oefen dan met het op- en afstappen, zodat je ook als je snel moet reageren van de pedalen af komt. Aangezien je aan al deze dingen echt wel even moet wennen kan je beter niet gelijk met een super uitdagende trail beginnen.

3. Techniek oefenen en beheersen

Mountainbiken is meer dan alleen conditie en kracht, er komt ook veel techniek bij kijken. Zeker als je er echt beter in wilt worden is het daarom belangrijk om de techniek te oefenen en beheersen. Om dit te doen kan je bijvoorbeeld meedoen aan een clinic waar de technieken worden uitgelegd en tips kunnen worden gegeven op basis van je huidige techniek. Bij Ultimate Adventures kun je je opgeven voor een clinic, geschikt voor zowel de beginner als de gevorderde mountainbiker.

mountainbike clinic
mountainbike clinic met de Kampeermeneer
mountainbike clinic
4. Mountainbike kleding

Goede mountainbike kleding zal ervoor zorgen dat je comfortabeler op de fiets zit en dat je het beter volhoudt. Zo is een fietsbroek met zeem een absolute must om niet met bont en blauwe billen thuis te komen. Een goede fietsbroek heeft een dikke zeem en geen naden die in de weg zitten. Verder is het ook belangrijk dat de broek op zijn plek blijft zitten, anders gaat het schuren.
Het regelen van je lichaamstemperatuur kost veel energie, daarom is sneldrogende kleding aan te raden. Je voorkomt daarmee dat je te snel afkoelt. Ook is het belangrijk dat je tijdens de intensieve klimmetjes je jasje open- of uitdoet, zodat je lichaam koel blijft. Echter moet je dat jasje dan wel weer dicht- of aandoen tijdens de afdaling, zodat je bezweette lichaam niet te veel afkoelt. Het is dus belangrijk om te letten op je lichaamstemperatuur, want daarmee bespaar je energie.

5. Mountainbike gear

Naast de mountainbike en je kleding is het ook belangrijk om na te denken over mountainbike gear. Zo is het heel belangrijk dat je een goede helm aanschaft, zeker bij off-road mountainbiken en wanneer je een hoger tempo fietst. Dit is voor je veiligheid, en zit er bij een mountainbike helm een klepje voorop die modder en zand tegenhoudt. Verder kan het prettig zijn om handschoenen te kopen. Hierbij bedoelen we dan wel echt fiets/ mountainbike handschoenen. Deze zorgen naast de warmte ook voor een goede grip op het stuur en voorkomen blaren.

6. Ken je track

Nog een goede voorbereidende activiteit is het opzoeken van de track. Zo kun je je voorbereiden op de afstand, de hoogte meters en uitdagingen tijdens je rit.

7. Eten voor onderweg

Als je niet meer dan een uur fietst is (normaal gesproken) alleen een grote bidon water genoeg (750ml). Je moet ook proberen om elk uur ongeveer 1 grote bidon water leeg te drinken om je vochtgehalte op peil te houden. Wanneer je langer dan een uur fietst is het belangrijk om meer dan alleen het vocht aan te vullen. Neem daarom ook iets koolhydraatrijks mee, bijvoorbeeld een plak ontbijtkoek, krentenbol of een energiebar.

Tip: gebruik de zakjes in je fietsshirt, voor een gezonde kleine hap onderweg.

8. Onderhouden van je mountainbike

Onderhoud is enorm belangrijk bij het mountainbiken. Dit draagt namelijk bij aan het plezier en zorgt dat belangrijke onderdelen minder slijten. Je wilt namelijk niet dat er onderweg iets kapotgaat of stopt met werken. Zo is het belangrijk om je fiets schoon te maken, vuil zorgt namelijk voor meer wrijving en dus meer slijtage. De draaiende onderdelen moet je smeren, dit zorgt dat ze minder snel roesten. Al dit onderhoud is al voor je gedaan wanneer je een mountainbike huurt bij ons. En kan jij met goed materiaal op pad (zie punt 1) voor optimaal fietsplezier!

mountainbike huren